ضدعفونی تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی

یکی از کاربردهای مهم استفاده از تکنولوژی EOG درضدعفونی آب مصرفی در صنایع دارویی، پزشکی و بیمارستانی می‌باشد . روش EOG به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌پذیرد.
در روش غیر مستقیم تجزیه آب به مولکول‌های اُزن و اکسیژن از هر دو صفحه آند و کاتد و یک لایه‌ی پلیمر هادی الکتریسته و انتقال‌دهنده پروتون (PEM) استفاده می‌شود، ماده اولیه‌ی آب خالص و عاری از هرگونه املاح بوده و محصولات آندی ازن و اکسیژن خالص می‌باشد. این روش بیشتر در صنایع تولیدی و صنایع دارویی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که وجود آب خالص از الزامات خط تولید می‌باشد. از آب حاصل از این فرآیند می‌توان در درمان زخم و مصارف پزشکی نیز استفاده نمود.
در روش مستقیم تجزیه الکترولیزی آب معمولی و یا آب معدنی اتفاق می‌افتد، محصولات آندی شامل اکسیژن، ازن و برخی مواد اکسیدان دیگر نظیر ترکیبات حاصل از تجزیه کلرآمین‌های درون آب شهری می‌باشد. قدرت ضدعفونی‌کنندگی این آب بسیار بالا بوده و پایدار نسبتا خوبی در زمان حدود 30 دقیقه را دارا می‌باشد .
از این آب با غلظت بالای ppm 5/1 محلول اکسیدان در جهت ضدعفونی کردن بسیاری از ابزار و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی حساس به دما نظیر دستگاه آندوسکوپی و کلونسکوپی می‌توان استفاده نمود.

میزان کاهش بار میکروبی طبق پروتکل استفاده از دستگاه در حدود 7 لگاریتم می‌باشد.
بنابراین با استفاده از این تکنولوژی و دستگاه وی کیوب مقدار زیادی از هزینه‌های مربوط به خرید، انبارش، امحا و بکارگیری مواد ضدعفونی‌کننده شیمیایی کاسته می‌شود.
منابع علمی استفاده از اُزن محلول در آب در کاربردهای ضد عفونی سطوح بیمارستانی، ابزار و لوازم و مقایسه آن با دیگر مواد دعفونی‌کننده ذکر شده که با مطالعه بیشتر می‌توان به اهمیت توسعه این تکنولوژی در کاربردهای عمومی و ضد عفونی تجهیزات پی‌برد.
جدول —- مقایسه‌ای از مخلوط اکسیدان‌های حاصل از تجزیه آب با دیگر روش‌ها و مواد ضدعفونی گویای این مطلب می‌باشد.

سایر کاربردها